Pages - Menu

RSS

Saturday, April 2, 2011

Analogi SebaTAng Pokok





Belajarlah daripada kesabaran dan ketabahan sebatang pohon.Pohon yang besar mampu menahan ribut dan taufan kerana ia mempunyai batang yang kukuh,keras,kuat, lagi apa yer..hehehe..

Pokok nie yang kita taw dia bermula dari benih yang kecil kan..Sape yang pernah tanam pokok kecil tu taw la pokok tu besar macam mane kan..,ia tumbuh menjadi pohon yang besar dan semestinya bila pokok sudah besar,akarnya akan menjadi lebih kuat untuk mencengkam tanah.Sebelum ia menjadi sebatang pohon yang kuat,ia belajar menahan terik matahari,kuatnya angin,dinginnya hujan dan gangguan daripada manusia yang cuba merosakkan alam, dan juga haiwan..

Setelah melalui semua  itulah,daripada sebiji benih yang tidak terlihat  menjadi tunas yang bercambah dan akhirnya bertukar menjadi pohon yang besar.
Mari kita jadi manusia yang tidak kalah dengan keadaan dan suasana.Seperti ikan di lautan masin,meskipun sekitarnya masin namun dagingnya tetap tawar..

Kesimpulannya di sini ialah KESABARAN daripada apa jua dugaan yang datang..pokok boleh menahan terik matahari..manusia juga harus bersabar dalam menghadapi dugaan hidup..itulah erti KEHIDUPAN..Bersabarlah kerana SABAR ITU SEPARUH DARIPADA IMAN



IKLAN:CINTAILAH ALAM CIPTAAN TUHAN,KERANA DISEBALIK ITU ADA HIKMAHNYA YANG PATUT KITA PELAJARI.

 so gunalar kertas elok2 yer..jgn membazir..kertas daripada pokok..kalau boleh guna lar selain kertas..jgn bila dah hilang pokok kt dunia nie..maka hilang lar sekali habitat binatang..apa kita nak buat..jangan lar nak marah bila harimau masuk kampung..dah memang salah manusia..


Jangan jadi macam nie dah lar pokok kita nanti..pokok buatan manusia yang diperbuat daripada tin minuman..ye lar semua barang recycle jadi pokok..nampak teguh dimata..tapi tidak akan dapat melawan kuasa tuhan..Gambar ini ana ambil dari sahabat ana yang baru habis dari pertandingan..Rupanya kumpulan nie memang nak smpaikan mesej supaya manusia selamatkan pokok..BERSABAR YE WALAUPUN KALAH..
maaf kalau ana ada tersalah cakap n harap dapat diperbetulkan

No comments:

Post a Comment