Pages - Menu

RSS

Thursday, February 10, 2011

Mengapa Valentine Disanjung tetapi bukan Keperibadian Rasulullah Dijunjung?

Adakah BOLEH dalam Islam dan Adakah SALAH dalam Islam??Mari kita renungkan bersama....


Sebut saja bila tarikh Valentine’s Day,??

Untuk apa Valentine’s Day ini disambut??

Hadiah apa untuk diberikan kepada kekasih tahun nie??

Jawapannya sememang telah ada pada setiap mereka yang begitu mementing hari keramat palsu ini.



Begitulah betapa dasyatnya penangan Valentine’s Day yang telah lama menular di kalangan masyarakat kita terutamanya mereka yang beragama Islam. Itulah tipu daya orientalis-orientalis barat agar kita sentiasa menerima tanpa berfikir di sebalik ini semua. Cukup licik sekali mainan mereka sehinggakan kita menganggap Velentine’ Day hanyalah tanda kita menghargai orang yang kita sayang dengan sekadar memberi sejambak bunga, saling betukar kad ucapan, memberi hadiah berupa coklat yang dihiasi perasaan cinta, dan lain-lain lagi.



Bagi Che Ngah, tahun 2011 ini begitu menarik sekali kerana suatu pertembungan yang tidak pernah dijangka oleh sesiapa pun. Itulah dia Valentine’s Day mengikut kiraan Masihi dan Memperingati Kelahiran Kekasih Allah, Nabi Muhammad s.a.w mengikut kiraan Hijr. Agak menarik juga apabila media tidak dapat mempromosi Valentine’s Day secara komersial seperti tahun-tahun yang lepas dan begitu terkilan apabila usaha untuk mengajak masyarakat mencontohi keperibadian Rasulullah hanya sekadar melepas batuk di tangga atau dengan bahasa mudahnya “ala kadar saje”.



Mungkin ramai diantara kita sudah tahu sejarah di sebalik Valentine’s Day ini, di mana jatuhnya Empayar Islam di Sepanyol dan dalang disebalik peristiwa yang bersejarah ini merupakan paderi Kristian yang bernama Sains Valentine. Dan secara rasminya Valentine’s Day atau Hari Berkasih sayang disambut secara meriahnya pada 14 Februari 1492, di mana mereka seolah-olah menganggap Islam adalah agama yang zalim. Begitu teruknya anggapan mereka terhadap Islam.



Dengan kemodenan yang terus meluncur laju, sambutan Valentine’s Day terus disambut dengan pelbagai cara sehinggakan kerosakan akhlak terus berlaku tanpa rasa sedikit pun terdetik di hati perasaan bersalah. Bermula dengan berpeleseran di antara lelaki dan perempuan di taman-taman atau di jalanan sehinggalah ke kamar tidur di hotel-hotel murahan. Itukah namanya “cinta sejati”? Alangkah runtuhnya akhlak segelintir umat Islam pada hari ini.



InsyaAllah sekiranya kita di berikan kesempatan untuk hidup sehingga hujung tahun ini, dapatlah kita melihat hasilnya nanti dimana kelahiran anak luar nikah, pembuangan bayi yang tidak berdosa dan banyak lagi peristiwa sayu akan berlaku. Itulah hasil dari tipu daya yang selama ini dianggap biasa dan tidak dibendung dengan sebetulnya.



Kisah Valentine’s Day kita berhenti seketika…..






Bercakap soal Memperingati Kelahiran Kekasih Allah, Nabi Muhammad s.a.w, Che Ngah tidak akan mengolah berkenaan cara sambutan sama ada hendak di buat secara berarak keliling kampung mahupun secara besar-besaran.






Che Ngah melihat Rasulullah adalah seorang yang cukup ideal dalam berkasih sayang. Lihatlah bagaimana keperibadian dan kasihnya Rasulullah membuat para sahabat menjadi gundah gulana andainya tidak bertemu walaupun sehari mahupun seketika. Seperti juga para isteri Rasulullah yang di didik dengan kasih sayang agar saling bertolak ansur dan hormat-menghormati. Begitulah indahnya berkasih di dalam Islam. Berkasih di dalam mengharapkan keredhaan Allah Taala.






Kita diberi pilihan sama ada mengikut jalan yang diredhai ataupun jalan yang dimurkai oleh Allah Taala.


Islam tidak melarang umatnya untuk berkasih sayang di antara lelaki dan perempuan tetapi mestilah mengikut jalan yang benar iaitu melalui ikatan perkahwinan yang sah. Lihatlah bagaimana Islam begitu menitik beratkan soal ini agar maruah Islam tidak tercemar dan keturunan kedua belah pihak pula tidak diaibkan akibat daripada perbuatan anak-anak mereka.






Kita perlu mengakui bahawa “romantiknya” berkasih lebih terasa selepas perkahwinan berbanding berkasih melalui cara yang tidak dihalalkan oleh Islam. Romantiknya Rasulullah ketika bersama isteri-isteri baginda dengan tutur katanya, senda guraunya dan keikhlasannya membuatkan kita ingin mengikut seperti apa yang dilakukan oleh Rasulullah.






Bagaimana Rasulullah berkasih sayang di dalam persahabatan, membuatkan para sahabat sanggup mengorbankan nyawa demi insan yang dicintai mereka. Lihatlah Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali dan sahabat-sahabat lain sanggup di pulau, diejek dan cedera di medan perang demi Rasulullah yang mereka cintai. Begitu ikhlasnya persahabatan yang didasarkan atas keimanan dan ketaqwaan.






Tetapi mengapa masih ramai lagi yang buta mata hati, tidak mampu melihat keindahan yang ada pada Islam. Mengapa masih ramai yang takjub dengan mainan oriental-orientalis barat. Sama-sama kita muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment